110716   1391
تاریخ انتشار: 1396/06/20 12:26
شاهنامه خوانی، موسیقی محلی ، شعر، صنایع دستی ، راه اندازی سیاه چادر بختیاری، سوغات حلی، گستراندن سفره های محلی به وسعت مهمانداری و مهمان نوازی خوزستان، برپایی نگارخانه تصاویر به زیبایی رنگین کمان اقوام تنها گوشه ای از هنر های عرضه شده در جشنواره فرهنگی خوزستان در برج میلاد بود.

 

 

 

 

 

شاهنامه خوانی، موسیقی محلی ، شعر، صنایع دستی ، راه اندازی سیاه چادر بختیاری، سوغات حلی، گستراندن سفره های محلی به وسعت مهمانداری و مهمان نوازی خوزستان، برپایی نگارخانه تصاویر به زیبایی رنگین کمان اقوام تنها گوشه ای از هنر های عرضه شده در جشنواره فرهنگی خوزستان در برج میلاد بود.

به طور حتم دو روز زمان خوب و کافی برای معرفی و برجسته کردن حوزه فرهنگ و هنر استان خوزستان نیست، اما اهمیت این جشنواره از آنجاست، که به اذعان مسئولان برج میلاد تنها جشنواره ای است، که تا این میزان با استقبال روبرو شد، و در یک کلمه همه ایران را در محوطه میلاد دور هم جمع کرد، و تقارن برگزاری این جشنواره با اعیاد قربان و غدیر و تعطیلی آخر هفته استقبال را دو چندان کرد.


این جشنواره به دنبال فراهم کردن فضایی جهت احیاء، اجرا، معرفی آیین های مناطق مختلف استان خوزستان، شاید بتوان مهمترین معانی و کارکردهایی که در ظاهر می توان برای این جشنواره متصور شد، را در پیام ها و صحبت های دست اندرکاران این جشنواره به خوبی دید.

 به طور حتم برپایی چنین جشنواره هایی بستری است برای ماندگاری نام و آوازه هنرمندان این آب و خاک است، و در حفظ و اشاعه بخشی از میراث معنوی در قلمرو آئینی و نمایش مؤثر بوده و هست.

جشنواره ها فرصت آشنایی با اقوام خوزستانی

برگزاری جشنواره‌ها فرصت مناسبی برای آشنایی اقوام و مردم با آداب و سنن استان های مختلف کشور است، و خوزستان نمونه ای از سنت های کهن، آداب و رسوم مختلف و غذاهای متنوع ایرانی را در مجموعه ای به نام جشنواره فرهنگی خوزستان گرد هم جمع کرده است..

و این جشنواره فرصتی برای آشنایی مردم با سنت های مختلف ایرانی و نمایش تنوع فرهنگی اقوام این مرز و بوم ایجاد کرده است، و این جشنواره با تکیه بر ظرفیت های خاص هر قومی به خوبی قابلیت ها و توانایی ها اقوام را برجسته کرد.

حضور گروه های موسیقی متنوع در جشنواره فرهنگی خوزستان

 حضور گروه موسقی عربی میسان، گروه موسیقی بندری مروارید سیاه، گروه موسیقی سنتی بختیاری، بهبهانی، شوشتری، شاهانامه خوانی، اجرای صنایع دستی و برگزاری سیاه چادر اقوام بختیاری، توزیع سوغات محلی، پختن غذاهای سنتی و محلی از سوی شهرهای شوشتر، اهواز، بهبهان و دزفول به نمایندگی از استان، برپایی نگارخانه تصویر از جمله برنامه های شب های فرهنگی خوزستان در برج میلاد بود.

 

 

 

غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان در آئین افتتاحیه این جشنواره فرهنگی اظهار کرد: پرنیان هفت رنگ هنر، تاریخ، اقوام، مذهب، دفاع مقدس، فرهنگ و ادب، سرزمینی که حتی آسمان به آن غبطه می خورد؛ استانی با دیرینه چند هزار ساله و تاریخی باشکوه که همواره نام بلند آن بر تارک ایران می درخشد.

وی افزود:  به هرکجای این استان که بنگریم اعجاب و شگفتی انسان را دربرمی گیرد؛ مسجد رنگونی های آبادان، اهواز و جندی شاپور، باغملک با آثار بازمانده از ساسانی، بهبهان و ارجان، خرمشهر و دیرینگی اش، شادگان و تالاب سحرانگیزش، شوش با آنچه از هخامنشیان و عیلامیان بازمانده و آرامگاه دانیال نبی، شوشتر و آبشارهای رویایی اش، هندیجان و شهر باستانی مه رویان همه برجی برافراشتند که آن را باید ستاره همیشه درخشان آسمان ایران نامید.

استاندار خوزستان ادامه داد: نعمت خداوند آنگاه کاملتر جلوه می کند که این استان در دامان خویش همیشه عالمانی بزرگ را پرورش و همیشه مهد علم، خردورزی و تفکر بوده است. سید نعمت الله جزایری، شیخ شوشتری، انصاری، کرمی و ده ها عالم و اندیشمند بزرگ که نام بردن آن در این مجال نمی گنجد.

شریعتی بیان کرد: افتخار خوزستان با نام تشیع در ایران گره خورده و این سرزمین با دلیری، رادمردی و جهاد عشایر توانست کاری کند که ایران همیشه جاودان بماند. سرزمینی که معراج بلند شهیدانی بود که افتخار آسمان هستند. هم اکنون این خاک مطهر خوزستان معراجی دیگر برای شهیدان مدافع حرم است که از جان می گذرند تا حرمین از تطاول ملحدان در امان بماند. یاد تمامی شهدای دفاع مقدس و به ویژه مدافعان حرم را گرامی می داریم.

وی با بیان اینکه خوزستان، ایران بزرگ در ابعادی کوچکتر است، ادامه داد: آنگاه که به اقوام و لهجه ها می رسیم متوجه می شویم که هیچ کدام از آنها باعث تمایز نشده است؛ همه سال ها در کنار هم زندگی و پیوندی ناگسستنی دارند.

شریعتی تصریح کرد: نفت که شاهرگ حیاتی تمامی ایران است مبدأش همین سرزمین مقدس است که سال هاست آن را بی مزد و منت به کشور تقدیم می کند و بسیاری دیگر از صنایع که پرداختن به آن در این سخنرانی نمی گنجند.

استاندار خوزستان گفت: خوزستان هم اکنون راه به توسعه ای افزون تر دارد که با کمک تمامی دلسوزان می توان آن را به سرعت پیمود. هر قدمی که به معرفی عظمت خوزستان برداشته شود مشکور است و به سهم خویش از بانیان و شرکت کنندگان در آن اعم از فرهنگیان و اصحاب قلم سپاسگزار هستم.

خوزستان به پهنای جندین کشور است

 

 

 

در ادامه ولی الله شجاع پوریان رئیس سیاست گذاری جشنواره خوزستان معتقد است: خوزستان یک استان پهناور و بزرگی است که جایگاه آن در کشور بی بدیل و تأثیرش در فرهنگ و تمدن ایران زمین در کنار نقشش در انرژی، نفت، برق، آب، سدها و ذخایر کشور بسیار پررنگ است.

وی افزود: خوزستان به تنهایی به اندازه چندین کشور در زمینه های مختلف توانایی دارد و به دنبال این بودیم که استان خوزستان یک هفته کامل برای معرفی ظرفیت های خود در بخش های مختلف از جمله فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

خسرو نشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان نیز اظهار کرد: در جشنواره شب های فرهنگی استان خوزستان تلاش شد تا بخشی از تنوع قومی و فرهنگی خوزستان به نمایش گذاشته شود.


وی افزود: نمایشگاه معرفی جاذبه های گردشگری با نام شکوه خوزستان شامل مجموعه عکس های دو هنرمند برجسته کشور شامل فرهنگ، آئین، صنایع دستی و صنعت خوزستان توسط اداره کل میراث فرهنگی خوزستان برپا شد.


نشان با بیان اینکه این نمایشگاه به صورت حرفه ای برگزار شد، تصریح کرد: مسئولان و مدیران برج میلاد نیز اذعان کردند که این نمایشگاه در سطح مطلوبی برپا شد.


وی با اشاره به اینکه در برگزاری نمایشگاه شب های فرهنگی خوزستان از صنعتگران و هنرمندان زبده دعوت شده است، خاطر نشان کرد: میناکاری، ورشوکاری،گلیم بافی،خراطی، سفالگری و… بخشی از صنایع دستی این نمایشگاه بود.

 


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با اذعان به اینکه تنوع قومی، غذایی و فرهنگی در خوزستان بالا است، یادآور شد: تنوع غذایی در استان خوزستان بالا است از همین رو نیازمند برگزاری جشنواره مستقلی در این خصوص است.


وی با اشاره به اینکه بازدیدکنندگان با خارک آبادان،رطب شادگان و کلوچه دزفول پذیرایی می شدند، گفت: در این جشنواره یازده صنعتگر در بخش صنایع دستی، سه مجموعه مواد غذایی و ۳۰ قاب عکس به نمایش گذاشته شد.


جشنواره خوزستان یک حماسه فرهنگی-هنری است


محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان اظهار کرد: اولویت ما شناسایی ظرفیت های فرهنگی و هنری خوزستان به مردم سراسر کشور بود.


وی با اشاره به اینکه چکیده ای از فعالیت های فرهنگی و هنری خوزستان در حوزه های مختلف ارائه کردیم، افزود: در حوزه موسیقی نیز از هنرمندان قوم عرب،لر،بختیاری، شوشتری و… استفاده شد.

 


جوروند با بیان اینکه استقبال گسترده از فعالیت های جشنواره فرهنگی شب های خوزستان در میان سایر استان ها کم نظیر بوده است، خاطر نشان کرد: این امر یک حماسه فرهنگی و هنری است.ضمن آنکه این اقدامات مقدمه ای برای برگزاری باشکوه هفته فرهنگی خوزستان است.
وی همچنین درخصوص گروه هنری میسان نیز یاداور شد: این گروه با استقبال گسترده ای از سوی مردم مواجه شد.

ارسال  شش تن سوغات خوزستان رایگان به جشنواره فرهنگی خوزستان

حسن ناصر رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کارون وحدت اقوام در عین تکثر را یک مزیت برای خوزستان دانست و گفت: شب های فرهنگی اتحاد اقوام خوزستانی را به شکل مطلوبی به نمایش گذاشته است.


وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار دستگاه بافت عبای مردانه در دید بازدیدکنندگان قرار گرفت، ادامه داد: همچنین تلاش شد تا بخشی از صنایع دستی خوزستان شامل گلیم بافی، حصیربافی و خراطی به نمایش گذاشته شود.


ناصر تصریح کرد: “خریدی که زباله نمی شود: شعاری است که برای میراث فرهنگی خوزستان در نظر گرفته شده است.


وی با بیان اینکه بیش از شش تن سوغات خوزستان به همت دستگاه ها و فرمانداری ها رایگاه برای این دو شب در نظر گرفته شده بود، افزود: این امر مورد توجه بازدیدکنندگان نیز قرار گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کارون با بیان اینکه سی صنعتگر در این جشنواره حاضر شئند، یادآور شد: کوزه گری، بافت عبای مردانه و خراطی نیز به صورت ورکشاپ برگزار شد.
وی با بیان این مطلب که سفره غذایی اهواز، دزفول و بهبهان به عنوان نمادی از تنوع غذایی خوزستان به نمایش گذاشته شد، گفت: هدف از این اقدام آشنایی مردم پایتخت با فرهنگ غذایی خوزستان بود.

 

 


جشنواره های فرهنگی به همگرایی اقوام منجر شود

 
باسم حمادی مدیر گروه هنری میسان درخصوص استقبال چشمگیر مردم از اجرای این گروه توضیح داد: این گروه علاوه بر موسیقی شامل صنایع دستی،ساخت مضیف، تهیه غذای سنتی، نصب سیاه چادر و … است.


وی با اشاره به اینکه هدف این گروه آشنایی عموم با فرهنگ مردم عرب است، افزود: تلاش شد تا با اجرای موسیقی عرب به این هدف دست پیدا کنیم.


حمادی با بیان اینکه این جشنواره ظرفیت حضور پررنگتر هنرمندان خوزستانی را دارد، تصریح کرد: امیدواریم این چنین جشنواره هایی باعث اتحاد و همگرایی بیشتر اقوام شوند.

 





ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
آخرین اخبار